Ondernemen in het buitenland

Buginn denkt na over de Duitse prijsstelling

Wat doe je als een belangrijke schakel in ons klimaat, de bij, het lastig heeft? Je creëert een veilige werk- en nestgelegenheid. Roel Wijnterp, bedenker van en ondernemer achter bijenhotel Buginn, ziet kansen op de Duitse markt. In de pilot van de gemeente Den Haag onderzoekt hij wat de beste marktbenadering is. In dit blog deelt hij zijn overwegingen voor de juiste prijsstelling en vraagt zich af hoe je de Duitse doelgroep bereikt: de lokale overheden en de zakelijke markt.

Buginn is de naam van het bijenhotel dat wij hebben ontwikkeld. Het is een betonnen basissteen, met in de voorkant gaten die toegang bieden tot de kern van het hotel: kokers van bamboe, riet en leem. Deze zijn geschikt als nestgelegenheid voor bijen. Want de bijen hebben het moeilijk: van de 360 soorten die in Nederland voorkomen, staat meer dan de helft op de lijst van bedreigde diersoorten. Met Buginn bieden we een oplossing voor het tekort aan nestplekken. Vier jaar geleden begonnen we met de productontwikkeling en in oktober vorig jaar introduceerden we het bijenhotel op de markt.

Ontvankelijke Duitse markt

Het probleem met de bijen beperkt zich niet tot Nederland, dus waarom zouden we ons met het product dan houden aan de Nederlandse grens? Daarbij komt dat in Duitsland al meer dan in Nederland het besef is doorgedrongen dat we beter met de natuur om moeten gaan. De Duitse markt lijkt er dus ontvankelijk voor te zijn. De pilot van de gemeente Den Haag biedt ons een kickstart in de uitbreiding naar Duitsland. Daarom doen we eraan mee.

Primaire doelgroep bepalen

In Nederland zijn de bijenhotels te koop voor particulieren, maar zij zijn niet de primaire doelgroep. We richten ons vooral op de partijen die verantwoordelijk zijn voor de aanleg en het onderhoud van parken en openbare ruimten. Gemeenten, provincies en grote groenvoorzieners. De komende tijd onderzoeken we hoe de processen in Duitsland werken: wie wordt daar straks onze afnemer en hoe bereiken we die het best? We zoeken partijen die Buginn in Duitsland in de markt kunnen zetten. Ik ben benieuwd wat dat oplevert.

Kunnen we de vraag in Duitsland aan?

Stel dat de gesprekken die we gaan voeren direct succesvol zijn. Kunnen we dan de vraag aan? Natuurlijk heb ik wel aan die vraag gedacht, maar ik maak ik me daar geen zorgen over. Al bij het ontwerp van het product hebben we er rekening mee gehouden dat alles makkelijk opschaalbaar is. Maar zover zijn we nog niet. Laten we eerst eens kijken hoe de eerste gesprekken gaan.

Hoe belangrijk is de prijs?

Een van de onderwerpen waar we nog aan werken, is de prijsstelling van het product in Duitsland. Iedereen kan zien wat het product in onze Nederlandse webshop kost: € 98. Maar door de transportkosten is het lastig om die prijs in Duitsland op een gelijk niveau te houden: een Buginn Bijenhotel is van beton en dus heel zwaar. Als we dat helemaal zouden doorberekenen in de prijs, wordt het meteen een stuk duurder. We onderzoeken nog in hoeverre dat een probleem zou zijn. Met de andere deelnemers aan de pilot komen we eens in het kwartaal bij elkaar. Ook daar werd benadrukt dat Duitsers prijs minder belangrijk vinden dan Nederlanders: ‘Als de kwaliteit goed is, mag de prijs daar ook naar zijn’. Maar dat moet dus nog blijken.

Gerelateerde artikelen:

Gerelateerde onderwerpen:

Taal

In welke taal ga je zaken doen? Tips uit de praktijk van ondernemers die uitbreiden naar het buitenland.

Juridisch

Voorkom onaangename verrassingen en doe je huiswerk op juridisch gebied. Deze ondernemers delen hun ervaring.

Financieel

Welke financiële vraagstukken komen ondernemers tegen wanneer zij uitbreiden naar het buitenland?

Netwerken

Hoe bouw je een netwerk op in het buitenland? Deze ondernemers delen hun zoektocht naar de juiste contactpersonen.

PR & Marketing

Wat in Nederland werkt, is niet overal effectief. Waar let je op wanneer je een product naar een andere markt brengt?

Vestiging

Een vestiging op locatie wekt vertrouwen, maar kan ook duurder zijn. Deze ondernemers delen hun overwegingen.

Capaciteit

Uitbreiden naar het buitenland kost veel tijd. Ondernemers delen hun ervaringen over hoe zij dit oplossen.