Ondernemen in het buitenland

Cybersprint wil contacten leggen met grote spelers in Duitsland

IT-beveiligingsbedrijf Cybersprint doet mee aan de pilot om te leren van ervaren experts en professionals over ondernemen in Duitsland. Het doel is om een stevig netwerk in Duitsland op te bouwen. Later dit jaar staat Cybersprint op de beurs it-sa in Nürnberg en gaat mee op handelsmissie. Pieter Jansen CEO van het bedrijf blogt over de voorbereidingen daarop.

Cybersprint ontdekt we wat de zwakke plekken en risico’s in de beveiliging zijn in de online omgeving van een bedrijf. We zoeken daarvoor niet alleen naar de zwakke plekken in de beveiliging van een website, maar ook bijvoorbeeld op accounts op sociale media, in mobile apps, op IoT-devices en vinden vaak oude, vaak vergeten, websites met beveiligingsissues. Ook speuren we op het darkweb naar mogelijke risico’s voor het bedrijf. We ontwikkelden daarvoor het Digital Risk Monitoring platform. Dat is software die volautomatisch en real-time probeert een bedrijf te hacken. Deze software is continu actief. Daardoor signaleren we het onmiddellijk als er veiligheidsrisico’s ontstaan. Zodra we iets ontdekken, geven we onze klanten een seintje. Dat kan van alles zijn: een hack, verdachte activiteiten, een nep website onder de bedrijfsnaam of zwakke wachtwoorden.

Nog geen 10 concurrenten in de markt

We hebben niet veel concurrentie. Er zijn wel bedrijven die zeggen dat ze een soortgelijke dienst leveren, maar die testen handmatig. Bij handmatige testen is het niet mogelijk om continu alle online activiteit in de gaten houden. Met ons DRM-platform doen we dat geautomatiseerd. De online-ontwikkelingen gaan snel. Daarom blijven we ons product continu verbeteren. Elke week voegen we er nieuwe technieken aan toe. Dat maakt ons vrij uniek, wereldwijd zijn er nog geen 10 bedrijven die hetzelfde doen als wij, voornamelijk in de VS. Daarom willen we nú ook de Duitse markt op.

Banken en overheden als nieuwe Duitse klanten

Tot nu toe richtten we ons op de Benelux. Onze klanten zijn grote organisaties die veiligheid hoog in het vaandel hebben staan. Denk aan het ministerie van Defensie, de gemeente Den Haag, een grote internationale bank en een waterbedrijf die een kritieke infrastructuur beheert. De Duitse markt is voor ons de volgende stap, en wat voor een stap! De omvang van dit land maakt deze markt ontzettend interessant voor ons. Bedrijven in Duitsland nemen cyber security heel serieus, dus er liggen veel kansen. Wie zijn voor ons interessant? Banken en overheden, maar ook verzekeraars, mediabedrijven en het groot-mkb.

Prospects en samenwerkingspartners vinden in Duitsland

Maar hoe doe je dat en waar begin je? Daarom doen we mee aan de pilot. We willen leren van de ervaring van experts en professionals en daarmee ons netwerk in Duitsland vergroten. Concreet betekent het dat we contact willen leggen met potentiële samenwerkingspartners in Duitsland en natuurlijk met toekomstige klanten. Goed, nog concreter: we streven ernaar nog dit jaar minimaal 10 prospects te vinden en 2 partners voor een proefsamenwerking. Eerder hebben we al gemerkt dat het opbouwen van een netwerk in Duitsland anders gaat dan in Nederland. In Nederland sluit je eerst de deal en bouw je daarna een relatie en vertrouwen op. In Duitsland werkt dat precies andersom.

Naar de grootste IT-veiligheidsvakbeurs in Europa

In oktober staan we op de it-sa in Nürnberg. Dat is de grootste IT-veiligheidsvakbeurs in Europa. We zijn druk bezig met de voorbereidingen daarvoor: de flyers en het overige promotiemateriaal naar het Duits vertalen en afstemmen op de lokale markt. Dat betekent dat niet alleen de taal in de brochures en op de website anders is, maar er is ook een andere opzet nodig. En wat zijn geschikte gadgets? In Nederland hadden we ooit webcamcovers als giveaway, die zag je toen nog niet zoveel. Nu zijn de hoodies met logo populair. Maar of die ook voor Duitsland geschikt zijn? Misschien dat we lokale merchandise kunnen vinden, of anders iets ludieks.

Op handelsmissie met het koningspaar

Daarnaast gaan we mee met een handelsmissie waarbij ook de koning en de koningin aanwezig zijn. Ter voorbereiding daarvan steken we nu veel tijd in het leggen van contacten met partijen waarmee we zaken willen doen. Momenteel werk ik aan een pitch in correct Duits. Duitsers waarderen het als je de Duitse taal correct spreekt. Het is niet onze eerste handelsmissie; in totaal hebben we al 5 keer mee gedaan. De meeste gingen naar de Verenigde Staten, voor contact met andere tech-bedrijven. Handelsmissies zijn behoorlijk intensief, maar je kunt er heel veel uit halen. Er zijn workshops en netwerkbijeenkomsten waarbij je veel waardevolle contacten kunt leggen. Zeker als het koningspaar meegaat, opent dat deuren die anders gesloten zouden blijven. Ons doel is om tijdens deze missie de eerste contracten te ondertekenen met partijen in Duitsland.

Kortom, er staan spannende dingen op stapel. In mijn komende blog vertel ik wat het allemaal heeft opgeleverd.

Lukt het Cybersprint om in Nürnberg de juiste contacten te leggen? Lees het volgende blog van Pieter!

Gerelateerde artikelen:

Gerelateerde onderwerpen:

Taal

In welke taal ga je zaken doen? Tips uit de praktijk van ondernemers die uitbreiden naar het buitenland.

Juridisch

Voorkom onaangename verrassingen en doe je huiswerk op juridisch gebied. Deze ondernemers delen hun ervaring.

Financieel

Welke financiële vraagstukken komen ondernemers tegen wanneer zij uitbreiden naar het buitenland?

Netwerken

Hoe bouw je een netwerk op in het buitenland? Deze ondernemers delen hun zoektocht naar de juiste contactpersonen.

PR & Marketing

Wat in Nederland werkt, is niet overal effectief. Waar let je op wanneer je een product naar een andere markt brengt?

Vestiging

Een vestiging op locatie wekt vertrouwen, maar kan ook duurder zijn. Deze ondernemers delen hun overwegingen.

Capaciteit

Uitbreiden naar het buitenland kost veel tijd. Ondernemers delen hun ervaringen over hoe zij dit oplossen.