Ondernemen in het buitenland

Marike.com oriënteert zich op Duitse vakbeurzen

Design-sanitairmerk Marike is verkrijgbaar in 14 landen, maar Duitsland is daar nog niet bij. Boudewijn Roest, eigenaar van design-sanitairmerk Marike, gaat op zoek naar mogelijkheden om zijn merk ook op de Duitse markt te introduceren. In de pilot bereidt hij zich hierop voor. Hij blogt over wat hem opvalt op het gebied van etiquette en vakbeurzen.

Eigenlijk is het wonderbaarlijk dat we met ons design-sanitairmerk Marike nog niet actief zijn op de Duitse markt. Het zijn onze buren! Marike is een merk voor badkamersanitair in het hoge segment: ‘Dutch design en Duitse kwaliteit’, zeg ik altijd. Vormgeving staat bij ons op de eerste plaats. Daar wonnen we design awards mee en als gevolg daarvan wisten mensen ons haast vanzelf te vinden. In de afgelopen 15 jaar hadden we een raketstart. We verkopen onze producten inmiddels in 14 landen, maar Duitsland is daar nog niet bij.

Onderzoek naar kansen op de Duitse markt

We weten dat we naar Duitsland willen, maar Duitsland is groot: er zijn veel regio’s die onderling verschillen, ook qua smaak. Waar moeten we beginnen? De pilot met de gemeente Den Haag is voor ons een solide manier om ons voor te bereiden op de stap naar de Duitse markt. Waar liggen voor ons de meeste kansen? Hierin is het erg interessant om andere ondernemers met eenzelfde soort missie te ontmoeten. Eens per kwartaal vertellen we elkaar aan de ‘Stammtisch’ wat we hebben meegemaakt.

Vakbeurzen: waar sta je wel en waar niet?

Duitsland is een echt beursland. Je vindt er de meeste grote beurslocaties, waar vooraanstaande beurzen worden gehouden. Om je een idee te geven: de beurslocatie in Keulen is wel tien keer groter dan de RAI. Maar naar welke beurs ga je? We hoeven echt niet overal te staan; alleen maar op de juiste. Waar komen de architecten, interieurarchitecten, projectontwikkelaars, aannemers en installateurs die zich richten op dezelfde markt als wij? Komende tijd onderzoeken we dat. Op basis daarvan nemen we een beslissing voor het komende beursseizoen.

De sfeer is zakelijker

Op die Duitse beurzen gaat het er trouwens anders aan toe dan in Nederland. De sfeer is veel zakelijker. Daar moet je even rekening mee houden. Dus je gaat er niet naartoe in een T-shirt, maar netjes in pak. Ook als de sfeer informeel is, dan kun je er hooguit voor kiezen om geen das te dragen. Op beurzen zijn contacten heel kort. Het wordt gewaardeerd als je Duits spreekt, of dat op zijn minst probeert, is mij verteld. Zelf spreek ik het een heel klein beetje. Ik volgde er onlangs een cursus voor, dus nu is mijn zelfvertrouwen wat groter.

Aanpassen aan lokale culturen en gebruiken

Hoe het eraan toe gaat als je langer met elkaar zaken doet, moet ik nog ervaren. Wel heb ik gemerkt, in de andere landen waar we komen, dat wij als Nederlanders in principe geliefd zijn. We kunnen ons goed aanpassen aan lokale culturen en gebruiken. In Duitsland betekent het bijvoorbeeld dat het niet gebruikelijk is dat je overal en altijd je mening geeft. Maar soms maak ik er gebruik van dat we als Nederlanders de naam hebben direct te zijn. We hebben bijvoorbeeld eens een wastafel geleverd aan een Zwitserse klant en een Duitse installateur. Er was een probleem met de installatie en de klant en de installateur gingen erover in overleg. Het was volgens de etiquette duidelijk niet de bedoeling dat ik me ermee zou bemoeien, dus toen ik zei ‘Heren, ik heb misschien een oplossing’, waren ze eerst een beetje beduusd. Maar uiteindelijk was het probleem wel opgelost en daar gaat het om, lijkt mij.

Direct goed doen

Ik heb gemerkt dat Duitsers best bereid zijn om ons kansen te geven, en ik wil het meteen goed doen. Nu laat ik alle brochures en de website omzetten naar het Duits, zodat ik potentiële klanten meteen netjes kan informeren. In oktober verwachten we live te gaan. We zullen zien wat dat al oplevert.

Voor welke Duitse vakbeurs kiest Marike? Lees meer in het volgende blog van Boudewijn!

Gerelateerde artikelen:

Gerelateerde onderwerpen:

Taal

In welke taal ga je zaken doen? Tips uit de praktijk van ondernemers die uitbreiden naar het buitenland.

Juridisch

Voorkom onaangename verrassingen en doe je huiswerk op juridisch gebied. Deze ondernemers delen hun ervaring.

Financieel

Welke financiële vraagstukken komen ondernemers tegen wanneer zij uitbreiden naar het buitenland?

Netwerken

Hoe bouw je een netwerk op in het buitenland? Deze ondernemers delen hun zoektocht naar de juiste contactpersonen.

PR & Marketing

Wat in Nederland werkt, is niet overal effectief. Waar let je op wanneer je een product naar een andere markt brengt?

Vestiging

Een vestiging op locatie wekt vertrouwen, maar kan ook duurder zijn. Deze ondernemers delen hun overwegingen.

Capaciteit

Uitbreiden naar het buitenland kost veel tijd. Ondernemers delen hun ervaringen over hoe zij dit oplossen.