Ondernemen in het buitenland

PortingXS bouwt aan een sterk netwerk op de Duitse markt

De Haagse ondernemer Tim Leliveld wil de Duitse markt op. Zijn bedrijf verzorgt de technologie waarmee consumenten hun telefoonnummer kunnen behouden bij het overstappen van provider. Tim is Senior Area Manager van Porting XS en blogt over het opbouwen van een netwerk in Duitsland, een voorwaarde om de markt te leren kennen.

PortingXS (Access) levert een systeem voor nummer portability aan telecomoperators. Dat is de technologie die nodig is om te zorgen dat consumenten die naar een andere provider willen overstappen hun telefoonnummer kunnen behouden. Uitbreiding naar het buitenland is een van de taken waar ik als Senior Area Manager mee bezig ben. Wereldwijd hebben we klanten in meer dan twintig landen, van Ierland en Ghana tot Panama.

Marktverkenning voor kosten en baten

Sinds ongeveer een jaar onderzoeken we serieus de Duitse markt. Een van de operators die we in Nederlands bedienen is ook actief in Duitsland. Onze uitbreiding zou voor deze klant veel synergievoordeel opleveren: het bedrijf hoeft dan maar één systeem te onderhouden. Het liefst willen we een centraal Duits datasysteem faciliteren, waar iedere operator mee kan werken. De pilot kan ons helpen onderzoeken of dat mogelijk is en hoe we dat kunnen bereiken. De komende maanden willen we de markt verder verkennen, zodat we beter kunnen inschatten wat onze mogelijkheden zijn en wat wij de Duitse markt kunnen brengen. Dat willen we de komende twee maanden helemaal helder hebben.

Netwerken in Duitsland

Hoe bouwen we in Duitsland een netwerk op? Het is om meerdere redenen belangrijk een goed netwerk te hebben. Allereerst om uit te vinden hoe het huidige proces van nummerbehoud in Duitsland precies werkt. Die kennis hebben we nodig om te kunnen vertellen welke voordelen wij kunnen bieden ten opzichte van de huidige situatie. In Europa heeft ieder land daarvoor een eigen systeem met andere processen en andere regels. Hoe dat precies in elkaar zit, is informatie die niet gewoon ergens op internet te vinden is. Het zou het mooiste zijn als we een centraal Duits datasysteem konden faciliteren, maar daarvoor moeten we waarschijnlijk eerst aansluiten op bestaande systemen.

In contact komen met Duitse partijen

De tweede reden dat netwerken belangrijk is, is dat we op die manier in contact komen met partijen met wie we mogelijk kunnen samenwerken. In Nederland zou je via-via contactgegevens proberen te achterhalen van iemand bij het bedrijf met wie je zaken wilt doen. Maar in Duitsland werkt die methode niet zo goed. We merken dat mensen er niet zo happig op zijn om zaken te doen met mensen of bedrijven die ze niet kennen. Duitsers hechten veel waarde aan de relatie en de manier waarop je bij hen terecht komt. Daarom staat in al onze contacten vertrouwen wekken centraal.

Hoe wek je vertrouwen op in Duitsland?

We gaan proberen dat vertrouwen te wekken op verschillende manieren. De eerste is: door te communiceren in het Duits. Met het hele team volgden we een Duitse taalcursus, zodat de persoon die het contact legt, taaltechnisch steviger in zijn schoenen staat. We merken dat Duitsers het heel erg op prijs stellen als je in elk geval probeert om in het Duits te communiceren. De tweede manier is dat we proberen om relaties op te bouwen op de juiste niveaus bij de partijen met wie we zaken willen doen.

Een goed en duidelijk verhaal overbrengen

Als we dan de juiste ingangen hebben gevonden, en we kunnen communiceren in het Duits, welke boodschap brengen we dan over en hoe doen we dat? Dat is ook nog een belangrijk punt waar we de komende periode mee aan het werk gaan. We moeten een goed en duidelijk verhaal hebben dat begrijpelijk is voor de partijen met wie we willen samenwerken en voor onze potentiële klanten.

Wil je weten hoe het verder gaat met Porting XS? In het tweede blog vertelt Tim over wat het onderzoek naar de kansen op de Duitse markt heeft opgeleverd en hoe hij het contact met nieuwe relaties onderhoudt.

Gerelateerde artikelen:

Gerelateerde onderwerpen:

Taal

In welke taal ga je zaken doen? Tips uit de praktijk van ondernemers die uitbreiden naar het buitenland.

Juridisch

Voorkom onaangename verrassingen en doe je huiswerk op juridisch gebied. Deze ondernemers delen hun ervaring.

Financieel

Welke financiële vraagstukken komen ondernemers tegen wanneer zij uitbreiden naar het buitenland?

Netwerken

Hoe bouw je een netwerk op in het buitenland? Deze ondernemers delen hun zoektocht naar de juiste contactpersonen.

PR & Marketing

Wat in Nederland werkt, is niet overal effectief. Waar let je op wanneer je een product naar een andere markt brengt?

Vestiging

Een vestiging op locatie wekt vertrouwen, maar kan ook duurder zijn. Deze ondernemers delen hun overwegingen.

Capaciteit

Uitbreiden naar het buitenland kost veel tijd. Ondernemers delen hun ervaringen over hoe zij dit oplossen.