Ondernemen in het buitenland

Samasource onderzoekt de juiste PR insteek voor de Duitse markt

Vanuit Den Haag wil het van origine Amerikaanse bedrijf Samasource de Europese markt veroveren. Als marketeer is Nanneke Zelle betrokken bij het versterken van de marktpositie en het opbouwen van een betere naamsbekendheid in onder meer Duitsland . In haar eerste blog vertelt zij over de vragen die zij zich stelt bij de voorbereidingen van de PR voor Duitsland.

Denk aan een zelfrijdende auto. Zo’n auto moet leren ‘kijken’, zodat het wegen, verkeersborden, andere voertuigen en voetgangers kan herkennen. Daarvoor is veel gelabelde data nodig. Die data levert Samasource. Niet alleen voor zelfrijdende auto’s, maar ook voor andere Artificial Intelligence toepassingen. Wij labelen deze data op zo’n manier dat computers ze kunnen begrijpen. In het geval van de zelfrijdende auto betekent dit dat onze werknemers miljoenen foto’s en video’s van het straatbeeld annoteren, om een algoritme daarmee zo te trainen dat het uiteindelijk zelf visuele aspecten leert herkennen om te leren rijden. Dit werk voeren we uit vanuit onze delivery centers in Oost-Afrika, waar we mensen trainen in digitaal werk voor AI-toepassingen. Dat doen we met een dubbel doel; bijdragen aan de veiligheid van voertuigen én mensen uit de armoede halen door het creëren van banen voor de meest arme mensen in ontwikkelingslanden. Met deze social impact mission bieden we hen aansluiting op de wereldmarkt.

Duitsland biedt high-tech kansen

Onze vestiging in Den Haag is de uitvalsbasis voor Europa. Van hieruit willen we voet aan de grond krijgen om na de VS ook de Europese markt te bedienen. Er is veel vraag naar kwalitatief hoogstaande, gelabelde data in de automotive-industrie en de hightech sector en dan is Duitsland natuurlijk superbelangrijk. De meeste van onze huidige klanten in Europa is afkomstig uit Duitsland. Nu denken we na over hoe we de marktpositie in Duitsland verder kunnen verbeteren en meer naamsbekendheid op te bouwen. Daarom doen we mee aan de pilot met de gemeente Den Haag.

Boodschap aanpassen aan de Duitse cultuur

We hebben nog veel uit te zoeken. Bijvoorbeeld: hoe zorgen we ervoor dat onze boodschap resoneert met de Europese en de Duitse cultuur? Uit salesgesprekken die we voeren, weten we dat onze social impact mission in Europa niet het belangrijkste, eerste argument is om te kopen, in tegenstelling tot de VS. In Europa – en Duitsland – kijken bedrijven eerst naar de waarde van de dienstverlening. Dat ze daarmee ook mensen uit de armoede halen door te werken met een bedrijf met een missie, komt pas daarna en is ook niet voor iedereen even belangrijk. Dat betekent dat we ons verhaal moeten aanpassen. Hoe kunnen we onze boodschap zo brengen dat hij aanspreekt, en geloofwaardig en onderscheidend is?

Klantreferenties zijn niet overal te gebruiken

We hebben al een mooi klantenportfolio. Om bij nieuwe klanten binnen te komen, maken we gebruik van referenties van bestaande klanten. Als je kunt laten zien dat Google of Microsoft een klant is, dan wekt dat doorgaans vertrouwen. Maar dat werkt niet voor de automotive-industry. Daar mogen we de meeste namen van onze klanten niet prijsgeven. Daarom gebruiken we in deze bedrijfstak anonieme klantreferenties. Om aan te geven dat we wel veel ervaring hebben in deze industrie, benadrukken we dat we werken voor 4 van de merken uit de top 10 van de branche.

Hoe bereik je het Duitse PR-netwerk?

Verder werken we aan het opbouwen van een PR-netwerk. We hebben geen budget om grote bureaus in te huren, dus moeten we nadenken over hoe we het slim aan kunnen pakken. De Nederlandse pers ken ik, maar de Duitse nog niet. Hoe ik het Duitse persnetwerk snel ga bereiken is nog een zoektocht, waar de pilot met de gemeente Den Haag en DNHK ons goed bij helpt. En het is nog de vraag wat daarvoor de juiste manier is. Nu verspreidt Samasource persberichten altijd alleen in het Engels. Gaan we voor de lokale media toch in het Duits? We zoeken partners met wie we eventueel kunnen samenwerken. En online moeten we gaan testen waar onze doelgroep zich bevindt.

Gerelateerde artikelen:

Gerelateerde onderwerpen:

Taal

In welke taal ga je zaken doen? Tips uit de praktijk van ondernemers die uitbreiden naar het buitenland.

Juridisch

Voorkom onaangename verrassingen en doe je huiswerk op juridisch gebied. Deze ondernemers delen hun ervaring.

Financieel

Welke financiële vraagstukken komen ondernemers tegen wanneer zij uitbreiden naar het buitenland?

Netwerken

Hoe bouw je een netwerk op in het buitenland? Deze ondernemers delen hun zoektocht naar de juiste contactpersonen.

PR & Marketing

Wat in Nederland werkt, is niet overal effectief. Waar let je op wanneer je een product naar een andere markt brengt?

Vestiging

Een vestiging op locatie wekt vertrouwen, maar kan ook duurder zijn. Deze ondernemers delen hun overwegingen.

Capaciteit

Uitbreiden naar het buitenland kost veel tijd. Ondernemers delen hun ervaringen over hoe zij dit oplossen.