Ondernemen in het buitenland

Seepje durft zichzelf te zijn op de Duitse markt

De Duitse markt voor biologische producten is groter dan de Nederlandse. Jasper Gabrielse van Seepje is dan ook druk met het verkennen van de mogelijkheden in Duitsland voor zijn merk van 100% natuurlijke was- en reinigingsproducten. Zijn eerste blog gaat over communiceren in het Engels en wat je moet weten over Duitse wetten en regels.

Samen met mijn compagnon Melvin Loggies richtte ik Seepje op in maart 2013. Ons bedrijf maakt natuurlijke was- en reinigingsproducten op basis van de Sapindus mukorossi-vrucht uit Nepal. De schil van deze vrucht maakt een natuurlijke vorm van zeep aan zodra die in aanraking komt met water; ons product is dus 100% natuurlijk. Inmiddels bestaat ons assortiment uit 11 producten en zijn we verkrijgbaar in 1200 winkels, waaronder Albert Heijn, in zowel Nederland als België.

Duitsland is een van de focuslanden

Duitsland is interessant omdat de markt voor biologische producten daar veel groter is dan in Nederland. We zetten erop in om van Duitsland een van onze focuslanden te maken. Uiteindelijk willen we dat Seepje in het assortiment komt van een of meerdere bio-supermarktketens. We doen mee aan de pilot om uit te zoeken hoe de bio-markt in Duitsland in elkaar zit. Welke partijen kunnen we het beste benaderen? Met wie leggen we het eerste contact? Met welke wetten en regels moeten we rekening houden?

Niemand viel over ‘Tschüß’

De naam blijft gewoon Seepje. In Duitsland testten we op een aantal mensen hoe dat viel en ze vonden het leuk. Onder het motto ‘We proberen het gewoon’, benaderden wij voor Seepje de eerste contacten in het Engels in plaats van het Duits. Tot nu toe is er nog niemand over gevallen. Ook niet over dat we onze berichten afsloten met het informele ‘Tschüß’, in plaats van met ‘Mit freundlichen Grüßen’, wat veel gebruikelijker is. We krijgen vaak reactie, en altijd positief. Ook op de Duitse beurzen presenteren we onszelf niet formeel, in een pak met een das. Op de Biofach droegen we truien met het logo van Seepje en iedereen was enthousiast. Misschien dat het ligt aan onze propositie; een 100% natuurlijk wasmiddel, daar zijn er niet zoveel van. En we zijn natuurlijk relatief jong.

De Duitse markt serieus nemen

We doen niet alles in het Engels, hoor. De packaging is inmiddels omgezet in het Duits. Daarmee laten we zien dat we de Duitse markt serieus nemen. Op dit moment zijn we de marketing verder aan het optuigen. Om de naamsbekendheid te vergroten willen we graag beginnen met alternatieve distributiekanalen. Hippe mode- of cadeauwinkels, zoals Kauf dich Glucklich, gaan we binnenkort benaderen.

Duitse regelgeving: wat is voor ons relevant?

Uitbreiden naar het buitenland is niet iets wat je er even naast doet; er gaat heel veel tijd in zitten. Prioriteiten stellen is daarbij belangrijk. Een van onze eerste prioriteiten is het opschalen van de productie. Is het daarvoor nodig dat we naar een andere locatie verhuizen? En verder zijn er nog allerlei vragen waar we een antwoord op zoeken, zoals: hoe zit het met de Duitse regelgeving? Mogelijk zijn wij in Duitsland verplicht om verpakkingen terug te nemen. We zoeken nu uit hoe dat precies zit en of er nog andere wetten en regels bestaan die voor ons relevant kunnen zijn. Genoeg te doen dus. We weten dus nog niet of het ons lukt dit jaar de eerste Duitse keten aan te sluiten, maar als dat gebeurt, zijn we natuurlijk wel heel blij!

Benieuwd of het Seepje lukt dit jaar de eerste Duitse keten binnen te halen? Lees het volgende blog van Jasper!

Gerelateerde artikelen:

Gerelateerde onderwerpen:

Taal

In welke taal ga je zaken doen? Tips uit de praktijk van ondernemers die uitbreiden naar het buitenland.

Juridisch

Voorkom onaangename verrassingen en doe je huiswerk op juridisch gebied. Deze ondernemers delen hun ervaring.

Financieel

Welke financiële vraagstukken komen ondernemers tegen wanneer zij uitbreiden naar het buitenland?

Netwerken

Hoe bouw je een netwerk op in het buitenland? Deze ondernemers delen hun zoektocht naar de juiste contactpersonen.

PR & Marketing

Wat in Nederland werkt, is niet overal effectief. Waar let je op wanneer je een product naar een andere markt brengt?

Vestiging

Een vestiging op locatie wekt vertrouwen, maar kan ook duurder zijn. Deze ondernemers delen hun overwegingen.

Capaciteit

Uitbreiden naar het buitenland kost veel tijd. Ondernemers delen hun ervaringen over hoe zij dit oplossen.